Zajezdnia tramwajowa – Annopol
Spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy planowanej zajezdni tramwajowej Annopol umożliwiającej garażowanie 150 wieloczłonowych tramwajów. To nieodzowny element zakupu nowych tramwajów i rozbudowy sieci tramwajowej w Warszawie. Przetarg na budowę ma ruszyć jeszcze w tym roku. Według założeń inwestycja ma zostać oddana do użytku pod koniec 2020 r.
Udało się też zabezpieczyć teren pod inwestycję. – Wszystkie działki, które można było kupić, są kupione. Natomiast w przypadku tych, których nie można było wykupić z uwagi nie nieuregulowany do końca stan prawny, mamy zawarte umowy dzierżawy na 30 lat. Nie ma więc pod tym względem żadnych przeszkód – mówił Krzysztof Karos Prezes TW w wywiadzie dla portalu www.transport-publiczny.pl
Planowana zajezdnia będzie miała powierzchnię ok. 11,76 ha i umożliwi obsługę i naprawy 150 wieloczłonowych tramwajów o długości 33 m. Obiekt będzie się składać z zespołu obiektów kubaturowych zaplecza technicznego, technologicznego i administracyjnego oraz stanowisk specjalistycznych pozwalających utrzymać tabor tramwajowy w stanie pełnej sprawności takich jak stanowisko do pomiaru płaskich miejsc, pomiaru nacisku kół, pomiaru obrzeży kół i geometrii wózków, lakiernia, myjnie całopojazdowe czy tokarka podtorowa.
W ramach nowej inwestycji powstanie 55 torów o łącznej długości 14,25 km toru pojedynczego (kmtp) oraz dodatkowy węzeł rozjazdowy, aby móc włączyć teren zajezdni do istniejącej infrastruktury w ul. Annopol. Główny wjazd na teren zajezdni będzie prowadził od strony ul. Annopol, przez ul. Inowłodzką. Planowana jest również budowa wjazdu na teren zajezdni od północno-wschodniej strony – łącząca teren zajezdni z ul. Włodkowica.
Przy realizacji zajezdni mają być wykorzystane najnowsze rozwiązania techniczne, minimalizujące wpływ na środowisko. Spółka planuje m.in. instalację odnawialnych źródeł energii. Przewidziane są m.in. gazowe absorpcyjne pompy ciepła powietrze – woda, sprężarkowe pompy ciepła powiązane z instalacją pionowego magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz zoptymalizowana instalacja fotowoltaiczna. Dodatkowo, jak informuje spółka, przewidziano magazynowanie wody szarej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zamknięty obieg wody w myjniach, jak również zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych będą ograniczać uciążliwości akustyczne wynikające z ruchu taboru tramwajowego.
Annopol będzie pierwszą nową zajezdnią od czasów otwarcia w 1963 r. zajezdni Żoliborz. Jej realizacja to element projektu unijnego wspólnego z budową trasy tramwajowej do Wilanowa. Tramwaje Warszawskie złożyły już wniosek o jego dofinansowanie ze środków POIiŚ. Niedawno też spółka ogłosiła przetarg na zakup do 213 tramwajów. W części nowe wozy zostaną skierowane do obsługi nowych tras, a w części do zastąpienia istniejących wozów.
Mamy nadzieję, że nic nie stanie na przeszkodzie i zaplanowany termin realizacji będzie dotrzymany, a być może nawet nowa zajezdnia zostanie oddana przed terminem, bo jest to od wielu lat niepisana dobra tradycja warszawskiej tramwajowej braci.















