VDL dostarczy do Kolonii 8 elektrycznych przegubowców

vd1Niedawno podpisano kontrakt pomiędzy holenderską firmą VDL Bus & Coach a jednym z największych niemieckich organizatorów i operatorów publicznego transportu zbiorowego firmą KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe) na dostawę 8 sztuk 18-metrowych autobusów przegubowych, które mają zainicjować w Kolonii budowę systemu BRT (metrobusy). W najbliższych latach władze miasta Kolonii chcą skupić się na tzw. dużej elektromobilności pasażerskiej, w której ma dominować szybki, zero-emisyjny transport publiczny o dużej pojemności pasażerskiej, a autobusy ze względu na niskie koszty budowy i eksploatacji systemu mają mieć ważną pozycję w przewozach.

vd2Nowy autobus VDL Citea SLFA Electric powstanie na bazie dwóch sprawdzonych już autobusów firmy VDL – Citea Electric i przegubowego Citea SFLA. W pełni elektryczny, wykorzystywać będzie energię elektryczną z wielkopojemnościowych akumulatorów, które będą doładowywane na jednym z krańców poprzez pantograf przez ok, 3-do 4 minut. Pełne doładowania do 100 procent pojemności będą odbywać się nocą, praktycznie bez potrzeby zjazdu do zajezdni, również na krańcach.
Zastosowany modułowy system montażu z systemem Kyriad, gdzie zachowane będą lekkość i funkcjonalność Citea pozwolą w przyszłości na rozbudowę VDL Citea SLFA Electric nawet do 24-28 metrów długości jedynie poprzez proste dodanie jednego z modułów, które jak twierdzi producent, można będzie dodać niemal we własnym warsztacie przewoźnika.

Niewątpliwą nowością nowego przegubowca VDL będzie jeszcze większe obniżenie podłogi w przedziale pasażerskim, od dotychczas stosowanych przez producentów autobusów miejskich i wygospodarowanie dodatkowego, drugiego dużego przedziału na wózek dziecięcy czy wózek dla niepełnosprawnych. Inną, godną uwagi nowością będzie mocowanie siedzeń pasażerskich do ścian bocznych czy słupków i tym samym uwolnienie podłogi od zbędnych wsporników, zamocowań, co znacznie poprawi komfort podróżowania (więcej miejsca na nogi, bagaż) jak również ułatwi mechaniczne sprzątanie podłogi.

Szerokie drzwi ułatwiają szybką wymianę pasażerów na przystankach.
Nieco futurystyczny wygląd, szczególnie przedniej, pochylonej szyby z ukrytym w przedniej części optycznym naprowadzaniem autobusu do krawędzi przystanku, dopełnia całości.

Firma VDL w 2010 roku pokazała swój model studialny innego autobusu hybrydowego nazywanego „Phileas”, który stylistycznymi rozwiązaniami w świecie projektantów zrobił niemałe zamieszanie. Jeżeli w nowym autobusie VDL budowanym dla przewoźnika w Kolonii producent zastosuje, a zapewne zastosuje na pewno system modułowy autobusu „Phileas” już sprawdzony w masowej produkcji elementy, to trzeba się liczyć, że firma VDL wyznaczy zupełnie inną jakość autobusów elektrycznych do dużych, masowych przewozów. Nie tylko nową jakość dla pasażerów, ale również dla użytkowników, którzy w zależności od potrzeb będą mogli we własnych zajezdniach kształtować wielkość pojazdu.

vd3
Pierwsze testy autobus mają się odbyć wczesnym latem 2015 roku.

A w Warszawce tylko spory, dysputy i nieustanne plany, plany, z których nic właściwie nie wynika. Może za dużo tych planów?