W sprawie – katalogu uchybień

W dniu 8 sierpnia 2014 przedstawiciele Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej i NSZZ „Solidarność” w TW i MZA we wspólnym liście skierowali do Zarządu MZA prośbę o wyjaśnienie kontrowersyjnych zapisów w tzw. Katalogu uchybień.
Poniżej przytaczamy pismo w całości.

Warszawa 7 sierpnia 2014
Zarząd MZA Sp. z o. o.
Z uwagi na fakt, że coraz więcej pracowników/kierowców autobusów zwraca się do naszych organizacji z prośbą o wyjaśnienie niektórych, niezrozumiałych i budzących kontrowersję zapisów zawartych w przedstawionym przez pracodawcę katalogu uchybień, których przyczyną występowania może być niewłaściwa realizacja obowiązków służbowych przez kierowcę autobusu, NSZZ „Solidarność” w MZA i TW i ZZPKM w Warszawie zwracają się o wyjaśnienie niżej przedstawionych uwag:

1.ST:
ZW – „zanieczyszczenie pojazdu stwierdzone przy wyjeździe” – autobusy po zakończeniu dnia pracy przejeżdżają ścieżkę OC, gdzie m. in. czyszczenia wnętrza pojazdu dokonuje zgodnie z umową firma zewnętrzna. Kierowca nie powinien ponosić odpowiedzialności za jakość realizacji umowy.
TW – „niewłaściwa temperatura pojazdu” –
Jaka, zdaniem autora zapisu, jaka jest a jaka powinna być „właściwa temperatura” wnętrza pojazdu i jakie narzędzia będzie posiadał kierowca autobusu, aby spełnić to kryterium? Czy będą określone przedziały temperatur wnętrza pojazdu?
Można dowolnie interpretować ten zapis.

2.UT – „niewłaściwa obsługa pasażerów na przystankach”:
ND – „nie otwieranie drzwi na przystanku” zbyt ogólny zapis w kontekście autobusów wyposażonych „w ciepły guzik”i braku zewnętrznego „ciepłego guzika” w pierwszych drzwiach .
Można dowolnie interpretować ten zapis.
ZM – „zatrzymanie i otwieranie drzwi przed i za miejscem przystanku” jak powinien zachować się kierowca autobusu w sytuacji, gdy zatoka zastawiona jest przez inny, niż autobus MZA, pojazd.
Można dowolnie interpretować ten zapis.
ZT – „nie wjechanie w zatokę przystankową” – co w sytuacji, kiedy zatoka nie jest przystosowana do obsługi 18 metrowych autobusów lub zastawiona przez inny pojazd?
Można dowolnie interpretować ten zapis.

3.OZ
DB – „nieaktualna tablica boczna” – uchybienie nie powinno dotyczyć kierowcy autobusu. Skąd ma wiedzieć czy naklejona data jest aktualna?
Można dowolnie interpretować ten zapis.
NR – „nieprawidłowa tabliczka z numerem brygady” – uchybienie nie powinno dotyczyć kierowcy autobusu. Tabliczkę z numerem otrzymuje od dyspozytora (oznaczenie nie ma wpływu na jakość wykonywanej usługi).
Można dowolnie interpretować ten zapis.

4.WY
OK – „odmowa lub uniemożliwienie przeprowadzenia kontroli pojazdu/dokumentów, prosimy o określenie, jakie służby są uprawnione do przeprowadzania tych kontroli
RK – „rozmowa prowadzącego pojazd przez telefon komórkowy” – czy dopuszczalna jest rozmowa przez telefon komórkowy w sytuacji, kiedy dzwoni dyspozytor lub nadzór ruchu? Czy dopuszczalna jest rozmowa przez urządzenia głośno mówiące? Czy może prowadzący pojazd rozmawiać przez telefon na krańcu poza autobusem?
SW – „postój na krańcu z niewyłączonym silnikiem” nie dotyczy pracy silnika wynikającej z warunków technicznych: wychładzanie turbiny, uzupełnienia powietrza w układach pneumatycznych.
SB – „nie wykonanie polecenia służby nadzoru ruchu – w TSB odjazd bez konsultacji z ekspedytorem” – w jaki zatem sposób informowany jest kierowca przez ekspedytora o wprowadzeniu przez niego TSB?
JS – „odjazdy realizowane przez autobusy tej samej linii z tego samego przystanku w tym samym czasie (tzw. jazda stadami)”. – Co w sytuacji, gdy taka jazda wynika z sytuacji na drodze i drugi autobus nie jest przyśpieszony? Co w sytuacji, gdy pierwszy pojazd jest zatłoczony i pasażerowie korzystają z drugiego autobusu? Co w sytuacji, gdy drugi autobus pomaga w obsłudze linii? Czy można to uznać za wadliwe świadczenie usług i niewykonywanie lub wadliwe wykonywanie obowiązków służbowych przez kierowcę?

8.NW
a) – „nieprzestrzeganie obowiązku rzetelnego wypełniania kart drogowych zgodnie z określonymi zasadami”. Czy zatem należy przypuszczać, że nie we wszystkich oddziałach są jednakowo wypełniane karty? Jeśli tak jest, to należy to ujednolicić.
b) – „brak wymaganych prawem dokumentów przewozowych podczas kontroli kierowcy w czasie wykonywania obsługi linii ZTM” – uchybienie nie powinno dotyczyć kierowcy autobusu. Dokumenty przewozowe otrzymuje od dyspozytora.
Wyrażamy nadzieję, że dyspozytor nie karze wyjeżdżać na miasto bez koncesji na prowadzenie usług przewozowych, szczególnie w sytuacji, kiedy ich brakuje w niektórych okolicznościach.
Prosimy o możliwie pilne ustosunkowanie się do przedstawionych uwag.
Podpisano
Przewodniczący ZZPKM
Bogdan Bucholc
Sekretarz NSZZ „Solidarność” w MZA i TW
Henryk Boetcher

Od Redakcji
W najbliższym czasie będziemy z uwagą śledzić postępy w powyższej sprawie, gdyż jest ona istotna i w obecnej chwili wymagająca rozwiązania. Jednocześnie zwracamy się do naszych czytelników o nadsyłanie innych, budzących ich wątpliwości zapisów nie tylko we wzmiankowanym „Katalogu uchybień” .