W ostatnim czasie nastąpiły znaczne zmiany w Wydziale Zarządzania Przewozami. Całkowitej przebudowie i rozbudowie uległy niemal wszystkie pomieszczenia dla pracowników tego Wydziału. Centrala ruchu jest teraz przestrzenna, nowoczesna i estetyczna. Na wszystkich odwiedzających robi ona ogromne wrażenie, gdyż jest wyposażona w dobrej jakości sprzęt, duże, wysokiej klasy monitory i nowoczesne środki łączności. Jest to centrala na miarę XXI wieku! Godnym podkreślenia jest to, że podczas przebudowy centrala ruchu cały czas funkcjonowała bez zakłóceń!
Co uległo przebudowie, a co reorganizacji, o rozmowę na ten temat poprosiłem Pana Jacka Lenartowicza – zastępcę kierownika Wydziału Zarządzania Przewozami.
- Jak dawno powstał pomysł przebudowy i rozbudowy centrali ruchu?
Pomysł krążył w naszych głowach od ponad 3 lat.
- Co utrudniało wcześniej podjęcie prac związanych z rozbudową centrali ruchu?
W pierwszej wersji nasz Wydział miał zostać przeniesiony na oddział Woronicza, później do nowej zajezdni przy ul. Redutowej. W końcu, gdy okazało się, że obie w/w lokalizacje nie dojdą do skutku udało się przeprowadzić procedurę rozbudowy pomieszczeń hali B w obecnej lokalizacji. Trzeba również wspomnieć o tym, że wpływ na wydłużenie prac związanych z rozbudową centrali miał fakt zaopiniowania projektu przez konserwatora zabytków.
- Czyj to był pomysł i projekt rozbudowy tych pomieszczeń, i kto był projektantem rozwiązań technicznych, bądź co bądź tej wielkiej inwestycji?
To nie był pomysł to była konieczność, którą zauważyliśmy od momentu przeprowadzki z Pl. Bankowego oraz opracowania nowoczesnych rozwiązań. Koncepcja układu i rozwiązań technicznych należała do Kierownictwa, natomiast przy aranżacji wnętrz brała udział nasza koleżanka z Wydziału – Sylwia Łosiak. Korzystając z okazji chciałbym również serdecznie podziękować pracownikom innych Działów, którzy byli bardzo pomocni w końcowej fazie urządzania nowych pomieszczeń.
- Idąc dosłownie lśniącym korytarzem widzę przed sobą piękną salę konferencyjną, a tuż obok, za dużą, szklaną ścianą „bijące serce” Wydziału Zarządzania Przewozami, a mianowicie Centrum Operacyjne nowej centrali ruchu. Chciałbym zapytać Pana, jakie tu są stanowiska i na czym polega praca ludzi wykonujących tu określone zadania?
W górnym rzędzie są dwa stanowiska koordynacyjne obsługujące kolizje, wypadki, dewastacje itp. oraz dwa stanowiska operacyjne – obsługa awarii i trybów SB. W dolnym rzędzie wszystkie cztery stanowiska docelowo mają być wykorzystywane do zarządzania ruchem, czyli wprowadzania trybów SB z poziomu centrali, kierowanie pojazdów na objazd w przypadku zablokowanej drogi itd.
- Czy z tych zmian zadowoleni są pracownicy centrali ruchu?
Oczywiście, że tak. Dla instruktorów/dyspozytorów jest teraz duża klimatyzowana szatnia, zaraz obok prysznic i kuchnia z pełnym wyposażeniem. Pracownicy biurowi zyskali nowe wyposażenie i lepszy układ pomieszczeń. Sam zyskałem osobny pokój, z czego jestem bardzo zadowolony.
- Czy może Pan powiedzieć jaki był koszt modernizacji całej centrali ruchu?
Kwoty niestety nie mogę zdradzić, natomiast mogę powiedzieć, że w porównaniu do zakresu prac i uzyskanego efektu był to koszt relatywnie niski. Kwota na modernizację i urządzanie CR zaproponowana przez Wydział, i umieszczona w planie gospodarczym została zaakceptowana. Dlatego też należy sądzić, że była przemyślana i adekwatna.
- Czy w chwili obecnej chciałby Pan jeszcze usprawnić lub zmienić coś, co wpłynęłoby na lepszą obsługę stołecznej komunikacji?
Oczywiście, że tak. Po pierwsze chciałbym, aby w Warszawie przybywało bus-pasów, po drugie priorytety na skrzyżowaniach powinny uwzględniać również komunikację autobusową. Te rzeczy przyczyniłyby się do podniesienia komfortu jazdy dla kierowców oraz usprawniły ruch komunikacji autobusowej w mieście. Natomiast w Centrali Ruchu brakuje nam dostępu do monitoringu miejskiego. Podgląd skrzyżowań w przypadku zdarzeń drogowych jest w pewnych sytuacjach bardzo pożądany.
Dziękuję za rozmowę i życzę Panu wszystkiego dobrego.
Rozmawiał Juliusz Szymański