Warszawa wyda więcej na komunikację w 2019 r.

W czwartek 15 listopada 2018 roku do rady miasta trafił projekt budżetu Warszawy na 2019 r. Wydatki bieżące na transport i komunikację zaplanowano na 3,349 mld zł, czyli nieco więcej niż w zeszłym roku. Więcej też Warszawa wyda na kontraktowanie usług przewozowych. Transport i komunikacja to druga co do wielkości pozycja w budżecie, po wydatkach edukacyjnych.

Cały budżet Warszawy w przyszłym roku ma się zamknąć dochodami na poziomie 17,079 mld zł (będą wyższe o 764 mln zł od planowanych na 2018 r.). Wydatki w przyszłym roku zaplanowano na poziomie 18,653 mld zł (wyższe o 702 mln zł od planowanych na 2018 r.). To sumy nieporównywalne z innymi miastami w Polsce (Kraków, Wrocław, Łódź i Poznań wydają rocznie 4-6 mld zł), ale też duża zmiana w ostatnich latach. Jeszcze w 2010 r. dochody Warszawy nieco przekraczały 10 mld zł rocznie, a wydatki nieco ponad 12 mld zł rocznie.

Transport i komunikacja to drugi co do wielkości punkt w wydatkach budżetowych Warszawy. W przyszłym roku wydatki bieżące na ten cel zaplanowano na poziomie 3,349 mld zł, czyli blisko 18 proc. budżetu. To nieznacznie, bo o ok. 60 mln zł więcej niż w zeszłym roku. Rośnie też najważniejszy z wydatków transportowych, czyli kontraktowanie usług przewozowych. W przyszłym roku Warszawa wyda na ten cel 2,722 mld zł. W tym roku na ten cel wydano 2,607 mld zł, zmiana jest więc większa. Urzędnicy podkreślają, że te sumy uwzględniają m.in. darmowe przejazdy dla dzieci uczniów i seniorów.

Dla porównania główna pozycja budżetu, czyli edukacja, to w przyszłym roku wydatki na poziomie 4,421 mld zł. Więcej, ale tylko pozornie, bo powyższe liczby to nie wszystkie wydatki „transportowe”.

W tej sumie nie mieszczą się bowiem wieloletnie inwestycje, więc gdyby policzyć całość wydatków na komunikację, wysiłek finansowy rośnie. A wydatki inwestycyjne, które w sumie oszacowano na przyszły rok na 2,877 mld zł, to w znacznej mierze budowa II linii metra. W przyszłym roku zaplanowano na ten cel 873,1 mln zł.

Radni zajmą się też dokumentem o dużo szerszym zasięgu, czyli Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2019–45. W tym czasie wstępnie na wydatki inwestycyjne przeznaczono 60,7 mld zł, z czego zadania inwestycyjne planowane i realizowane w okresie 2019-2027 to 15,9 mld zł.

Kluczowe inwestycje ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej to rozbudowa II linii metra, linia tramwajowa na Tarchomin, obwodnica śródmiejska, przebudowa, rozbudowa i modernizacja ulic (m.in. Marsa, Trasy Świętokrzyskiej, Nowolazurowej, Marynarskiej, Łodygowej, Wału Miedzeszyńskiego, Głębockiej, Wybrzeża Helskiego, Czerniakowskiej), zagospodarowanie nabrzeży Wisły, Szpital Południowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Europejskie Centrum Muzyki Sinfonia Varsovia, zagospodarowanie Nowego Centrum Warszawy oraz rewitalizacja Pragi.

Jakub Dybalski – 16 listopada 2018 – Portal Transport Publiczny