Oby więcej takich inicjatyw w TW

Każda inicjatywa pracodawcy, która ma na celu wspieranie, współpracę z pracownikiem, wyjście naprzeciw jego oczekiwaniom i potrzebom zawsze jest godna uwagi i odpowiedniego wsparcia nie tylko na polu medialnym. Niewątpliwie do takich cennych inicjatyw pracodawcy, które niestety nadal są w naszym kraju unikatem, żeby nie powiedzieć specyficznym rodzynkiem, jest wsparcie prawne i psychologiczne Tramwajów Warszawskich udzielane motorniczym w trudnych sytuacjach związanych z kolizjami.

Wprowadzony z początkiem lipca program wsparcia prawnego i psychologicznego dla motorniczych i pozostałych pracowników, to kolejna inicjatywa Zarządu Spółki, której celem jest budowa przyjaznego i wspierającego środowiska pracy. Z pomocy prawnej mogą także korzystać kierownicy i instruktorzy nadzoru ruchu.

Mimo, że program zaczął działać od 1 lipca br. to już kilka razy doświadczeni prawnicy swoją wiedzą i doświadczeniem wsparli pracowników Tramwajów Warszawskich we wszystkich sprawach związanych z wypadkami i wyjaśnianiem zdarzeń drogowych.

Oferowane przez pracodawcę wsparcie prawne pracowników ruchu obejmie między innymi przygotowanie pism, udział w przesłuchaniach, opracowywanie wniosków i odwołań. Prawnicy przeprowadzą także szkolenia prawne. Ich zadaniem jest objęcie opieką pracowników w taki sposób, by poczuli wsparcie ze strony pracodawcy w sytuacjach, gdy potrzebna jest wiedza fachowa i doświadczenie. Mówiąc inaczej – jest to spojrzenie zimnym okiem na sprawę bez emocji, które często nie zawsze mają dobry wpływ na obiektywną ocenę zdarzenia.

Przy 430 tramwajach wyjeżdżających codziennie z warszawskich zajezdni, kolizje, wypadki są naturalnym elementem pracy motorniczych. Oczywiście, najlepiej by było, aby takich zdarzeń było jak najmniej lub najlepiej wcale, ale jeśli już się zdarzą, to nie można pozostawiać motorniczych samych sobie. Szczególnie całej gamy spraw związanych z pewnym urazem psychicznym, który niejednokrotnie pozostaje na wiele lat po zdarzeniu.

W Tramwajach Warszawskich rozpoczął pracę także zespół psychologów transportu. Psychologowie dyżurują całodobowo pod telefonem, a ich rolą jest nie tylko otoczenie opieką pracowników Tramwajów Warszawskich. Pomoc psychologiczna jest skierowana także do innych osób, które uczestniczyły w wypadkach – świadków, pozostałych pracowników, a nawet do członków rodziny osób poszkodowanych. Na stałym dyżurze jest trzech psychologów, którzy mają doświadczenie w pracy ze służbami ratunkowymi. Psycholog dyżurujący może udzielić wsparcia poprzez rozmowę telefoniczną lub przybyć na miejsce zdarzenia w ciągu godziny od otrzymania informacji od pracownika nadzoru ruchu, że taka pomoc jest potrzebna.
Korzyści dla wszystkich uczestników ruchu drogowego w stolicy

O tym, dlaczego wsparcie dla pracowników jest tak ważne nie tylko dla nich, ale także dla pasażerów, mówi prezes Tramwajów Warszawskich Wojciech Bartelski:

– Motorniczowie i motornicze doświadczają coraz więcej stresujących sytuacji w ruchu drogowym. Jest to związane z rosnącym od wielu lat natężeniem ruchu drogowego. Otoczyliśmy naszych pracowników wsparciem prawnym i psychologicznym. Jest także korzyść dla pasażerów. Motorniczowie dzięki naszej inicjatywie skupiają się w większym stopniu na prowadzeniu tramwajów i wiemy, że w efekcie wpływa to na bezpieczeństwo pasażerów, których z roku na rok przewozimy coraz więcej. Spokojniejszy i wypoczęty motorniczy czy motornicza to zysk dla całego miasta, a na pewno dla wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Przyjazne środowisko pracy

Opisana powyżej inicjatywa TW to kolejny krok w budowie przyjaznego środowiska pracy, które ma wymierny efekt nie tylko pod względem bezpieczeństwa pracy czy ekonomicznym, ale także psychologicznym.

Od dwóch lat Zarząd Spółki konsekwentnie doskonali środowisko pracy wszystkich pracowników Tramwajów Warszawskich. W trosce o cały zespół, w 2017 roku Spółka podpisała umowę z firmą świadczącą usługi z zakresu prywatnej opieki medycznej, dzięki czemu jej pracownicy uzyskali m.in. dostęp do lekarzy specjalistów czy badań diagnostycznych w ramach szerokiego pakietu usług. W Spółce wdrożony został również przejrzysty i korzystny regulamin premiowania oraz bogaty program szkoleń doskonalących umiejętności jej pracowników.

Jak widać TW stale i systematycznie rozwijają się nie tylko pod kątem nowoczesności taboru, zaplecza, dbałości o wygodę i bezpieczeństwo pasażera, ale także pod kątem coraz większej opieki i dbałości o swoich pracowników. I oby tak dalej.