Zrozumieć, wyjść naprzeciw, a nie straszyć!

Rozumiemy, że jest trudny czas, który każdego dnia przynosi coraz więcej ograniczeń, nakazów niezbędnych do walki z pandemią wirusa COVID-19.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia w pojazdach komunikacji publicznej może jechać wyłącznie taka liczba pasażerów, która odpowiada połowie miejsc siedzących. Rozumiemy to, że chodzi o zminimalizowanie przypadkowych kontaktów pomiędzy pasażerami i zmniejszenie przenoszenia wirusa.

Jednak nie możemy zgodzić się z tym, że Policja zapowiedziała „restrykcyjne działania” wobec kierowców i motorniczych w razie przepełnienia pojazdów. Działania w postaci mandatów, za które mają płacić prowadzący pojazd.

Powinniśmy dziękować za ich ciężką i, w tej trudnej sytuacji, bardzo niebezpieczną pracę, a nie podejmować wobec nich „restrykcyjnych działań”. Nie można zobligować kierowców do liczenia pasażerów podczas ich wymiany na przystankach, ponieważ może to doprowadzić do niepotrzebnej eskalacji i tak już nerwowej sytuacji, ograniczy funkcjonowanie komunikacji miejskiej, a w skrajnych przypadkach może ja sparaliżować. Na pierwsze przykłady nie trzeba było długo czekać. Już pierwszego dnia po wprowadzeniu kontrowersyjnego rozporządzenia, tylko rano, podczas szczytu komunikacyjnego – wg wstępnych bardzo szacunków – było ok. 30 przypadków zatrzymania ruchu tramwajowego w Warszawie z powodu przepełnienia pojazdów. Przerwy w ruchu trwały od 4 do 40 minut.[1] Były również zatrzymania w autobusach.

Dlatego też, jako Związek Zawodowy Pracowników Komunikacji Miejskiej stający na straży praw pracowniczych i zdrowotnych pracowników TW i MZA,

wychodzimy z jedynego dzisiaj słusznego założenia, że musimy chronić ludzi, którzy pełnią ważne funkcje społeczne, a do tej grupy zaliczamy prowadzących pojazdy miejskie. Dlatego też, dbając o ich bezpieczeństwo, sprzeciwiamy się tak totalnej postawie MSWiA w stosunku do naszych związkowców i pracowników TW i MZA i żądamy wycofania się z jakichkolwiek represyjnych działań policji skierowanych wobec prowadzących pojazdy komunikacji miejskiej.

Jednocześnie zwracamy się do Zarządów TW i MZA o objęcie pracowników odpowiednią pomocą prawną w razie restrykcyjnych działań policji.

Z ostatniej chwili: Informujemy, że oba zarządy TW i MZA w tych trudnych dniach stale i na bieżąco współpracują z ZZPKM, jak i z innymi związkami zawodowymi i wiele zgłaszanych przez organizacje związkowe spraw załatwiają na bieżąco. Powyższa sprawa została również załatwiona pozytywnie dla pracowników obu Spółek.

  1. Portal: https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/warszawa-rano-ok-30-zatrzyman-za-duzo-pasazerow-w-tramwajach-64199.html

Warszawa 27 marca 2020 r.