Będziemy nieugięci, aż do bólu…

… w wielu tematach, póki nie uda się ich załatwić z korzyścią dla obu zainteresowanych stron – pracodawcy i pracownika. Ze szczególnym naciskiem – pracownika, gdyż naszym obowiązkiem, jako związku zawodowego jest bronić przed wszystkim interesy tego ostatniego.

Jednym z takich, ciągle niezałatwionych w Warszawie tematów są tzw. centra socjalne dla kierowców. O ile Tramwaje Warszawskie konsekwentnie budują z własnych środków finansowych kontenery socjalne dla motorniczych, choć nie powinny, to w sprawie kierowców autobusowych nic się nie dzieje od wielu lat i nic nie wskazuje, że będzie się coś działo. Co prawda w 2015 roku MZA dokonało liftingu kilku ekspedycji, ale od tamtego czasu, niestety, kilka z nich zniknęło bezpowrotnie nie doczekawszy się nowego make upu.

A w takim Wrocławiu potrafią nie tylko stawiać nowe węzły socjalne, ale i remontować już istniejące i wcale nie myślą o likwidacji jakiegokolwiek z nich. Z prawdziwą łzą w oku, że to nie w Wawce, zamieszczamy poniższą informację. Zapewne na warszawskich decydentach nie zrobi ona większego wrażenia, ale naszym skromnym zdaniem może wzięli by przykład z pięknego, nadodrzańskiego Wrocławia.

„MPK Wrocław inwestuje w punkty socjalne dla kierowców i motorniczych.

Nie tylko w nowy tabor i w remonty torowisk, ale także w wygodę swoich pracowników zainwestuje w 2021 wrocławskie MPK. W tym roku przewoźnik postawi siedem nowych, komfortowych punktów socjalnych i wyremontuje cztery kolejne. Wszystko po to, aby kierowca lub motorniczy mógł spędzić przerwę w dobrych warunkach.

Kierujący spędzają na trasach nawet osiem czy dziesięć godzin. Muszą mieć chwilę na odpoczynek, zjedzenie kanapki i napicie się w spokoju ciepłej herbaty lub kawy. Odpoczynek się należy – to ludzka rzecz, ale też wymogi prawa. Przerwy w pracy regulują przepisy o czasie pracy kierowców. Chodzi o bezpieczeństwo pasażerów i wszystkich użytkowników dróg. Rzecz w tym, aby warunki, w jakich spędzają przerwy kierujący, były w miarę możliwości komfortowe.

Pierwszy z nowych obiektów powstał właśnie przy ul. Dworcowej, skąd swój początek biorą linie łączące tak odległe punkty miasta, jak lotnisko czy osiedle Leśnica. W tym momencie w punkcie socjalnym jest jeszcze montowany monitoring. Już w przyszłym tygodniu będą mogli z obiektu korzystać pracownicy MPK.

– To nowoczesny i bardzo komfortowy pawilon, urządzony specjalnie z myślą o naszych kierujących, pełniących wymagającą służbę na naszych trasach – mówi prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder. – Jest wyposażony w klimatyzację oraz ogrzewanie. Jest tam aneks kuchenny, miejsce by zjeść ciepły posiłek lub chwilę odpocząć i, oczywiście, toaleta – wymienia szef miejskiego przewoźnika.

Każdy nowy punkt socjalny będzie o powierzchni niespełna 14 mkw.

– Prócz tego modernizujemy dotychczas istniejące obiekty – mówi rzecznik MPK Bartosz Naskręski. – Niedługo do użytku zostaną oddane odremontowane pomieszczenia socjalne na Biskupinie, Oporowie, Kowalach i przy ulicy Giełdowej.

W 2021 roku MPK dodatkowo odmaluje wnętrza 25 takich obiektów”.[1]

A u nas, we Wawce?

  1. Transport Publiczny z 4 stycznia 2021 roku